Sunday, January 16, 2011

laptop buat hal. ada la alasan tak update blog

Salam & Hello bloggers.

Dah 5 hari tak update blog. Keyboard laptop aku nih dah nazak sangat dah. Still boleh guna, tapi masyaAllah…punya lah susah nak menaip. Sejak repair haritu, dah teruk. Tapi aku redha jerla. Lepastu ok la sket. Sekarang dah teruk balik. Huruf “y” asyik nak muncul jer kalo aku menaip, walaupun aku tak tekan key “y”. Kalo aku tekan, tak muncul plak. So, kalo menaip, memang terpaksa edit2 balik. Buang semua lebihan huruf2 yang ada. Contoh ayat yang aku tak edit :


Wahyaiy laptop, kenyapa awak buat hyal macam niy? Tau tak saya dahy banak hyabiysykan duiyt untuk reypaiyr awak syeylama niy? Awak tak keysyiyan key kat saya? Key awak nak saya belyiy laptop laiyn dan tiynggalkan awak?



Huahua. Dah macam terencat pun ada. Haha~ korang paham tak apa yang aku mengarut nih? Setelah di edit….





V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V



Wahai laptop, kenapa awak buat hal macam ni? Tau tak saya dah banyak habiskan duit untuk repair awak selama ni? Awak tak kesian ke kat saya? Ke awak nak saya beli laptop lain dan tinggalkan awak?


Sekarang dah paham?

Kalo aku tekan key ENTER pun huruf “y” akan muncul. Kalo lepas huruf “y” tiba2 muncul dan aku tak terus tekan huruf lain, maka huruf itu akan terus muncul sampai berjela2. Contohnya :-

Wahyaiyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyya


Huuiiiiiii…giler lah. Tu aku just nak taip “wahai” jer. Aku tekan key “a”, baru la kegilaan tu stop.

Saket hati, kan. Bayangkan kalo nak menaip, brape lama masa yang aku habiskan untuk siapkan satu entri? Bukan masalah masa nak menaip jer, masa start laptop ni pun ada bunyi kuat macam nak meletup. Dan banyak lagi masalah yang susah aku nak cerita panjang lebar kat sini.

Beberapa minggu yang lepas (lepas keluar "workshop"), ada masalah lain. Minggu ni, masalah key “y” plak. Minggu depan tak tau ape plak yang menanti. Wuwuwuwuwuuuu~~ xP

Si apek kat kedai tu cakap, keyboard dah rosak. Haritu pun dia cakap susah nak repair, dengan keyboard yang ber-problem camni. Bayangkan camane dia repair? Muahahahaa~~ Kesian kat apek tu. ;D









ni la masalah yang dihadapi sebelum hantar repair haritu.
Takleh nak ON.
Dan aku tau apa punca dan penyebabnya.
Redha jerlah. xP



So, kalo nak repair, kena tukar keyboard. Kalo nak tukar keyboard, kena caj RM160. Wuwuwuuwuuu~~~~ Dah banyak tau duit abes untuk repair laptop ni. Dua tahun lepas, motherboard rosak. RM700 lebih gak melayang. Beberapa bulan lepas, rosak lagi. Awal bulan ni baru aku bawak pegi repair. Beberapa keping gak uwang aku melayang. Keyboard ni pun sepatutnya aku repair masa awal bulan aritu, tapi disebabkan bulan ni aku banyak nak pakai duit, so terpaksa la rilek dulu bab tukar keyboard ni. Cuba untuk alirkan budget ke perkara yang lebih penting. *di mana minggu depan akan nampak hasilnya.takleh sabar dah ni.kih kih kih~ ;p









wahai laptop, ape gunanya awak comel tapi asyik menyakitkan hati saya jer?
Ok2, aku tetap bersyukur sebab walaupun keyboard ada masalah, aku tetap boleh online dan menaip, walaupun dengan perasaan macam nak kena sawan. xP



Tapi laptop nih memang dah lama sangat berbakti dan berjasa kat aku. Sejak aku kat zaman universiti lagi. Dah 5 tahun kot. Memang patut lah saket camni. Nak beli laptop baru ke? Blom ade rezeki lagi kot.

Itu lah sebab aku malas nak menaip entri dan update blog. Just blogwalking jer sikit2. sobsob. T_T

Haha~ ade jgak la alasan untuk aku tak update blog. Betol lah ni. Tak tipu pun. :|



*p/s : sabor jerlah.


.

No comments: